بلاگ

آموزش یوگای مغز + ۱۰ حرکت که به یوگای مغز کمک می‌کند

آموزش یوگای مغز + ۱۰ حرکت که به یوگای مغز کمک می‌کند

مغز عضوی شگفت‌انگیز و پیچیده است که برای عملکردهای مختلفی از جمله تفکر، یادگیری و حافظه ضروری است و درست مانند هر عضله دیگری در بدن، مغز نیز با ورزش تقویت می‌شود. هر چیزی که کمک به پیشرفت معنوی کند و ما را به وحدت وجودی نزدیک‌تر کند به آن یوگا گفته می‌شود، تعریف عمیق‌تر آن یک سیستم برای آزادسازی کندالینی می‌باشد.

یوگای مغز تمرینی ساده و مفید است که به پیچ و تاب دادن و چرخش های پیچیده بدن نیازی ندارد، این تمرین برای افزایش جنبه‌های سلامتی روح و روان شما از جمله بهبود تمرکز طراحی شده، فواید ورزش یوگا به قدری فوق‌العادست که با انجام تمریناتش جزء جدانشدنی زندگی‌تان خواهد شد. در ادامه این مطلب از وبلاگ الهام پویامنش با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره یوگای مغز در اختیارتان قرار دهیم.

ورزش یوگا مغز چیست؟

یوگای مغز که به عنوان یوگای فوق‌مغز یا سوپر برین یوگا نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از تمرینات است که هدف آن تقویت عملکرد مغز و بهبود سلامت روان است. با انجام یوگای مغز شما می‌توانید جسم و روح خود را تقویت کنید، اضطراب خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید و در نتیجه زندگی آرام‌تر و باکیفیت‌تری را تجربه کنید. با کمی تلاش شما هم به راحتی می‌توانید از تاثیرات فوق العاده یوگای مغز برخوردار شوید، این روش شامل فعالیت‌های ساده‌ای مثل گرفتن گوش‌ها و اسکات زدن می‌شود.

ورزش یوگا مغز چیست؟

یوگای مغز چه کاربردی دارد؟

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که انرژی بعد از مدتی در اندام‌های انتهایی بدن به صورت بی حرکت و ایستاده در می‌آید و در این وضعیت شما تنها با انجام حرکات مربوط به یوگای مغز، می‌توانید انرژی مورد نظر را در یک کانال ارتباطی مستقیم به سمت مغز هدایت کنید، یوگای مغز باعث افزایش انرژی جسمی فرد می‌شود و هم عملکرد ذهنی او را تقویت می‌کند. همچنین با یوگای مغز می‌توانید انرژی‌ها را در یک کانال ارتباطی مستقیم به سمت مغز هدایت کنید، به صورتی که از گلو، زبان و قلب عبور کند و به مرکز بدن برسد.

افرادی که دچار اختلالات مربوط به وسواس فکری و عملی، زوال مغزی، اختلالات کم توجهی و بیش فعالی، افسردگی و غیره هستند، می‌توانند از یوگای مغز برای بهبود این مسائل کمک بگیرند. ریشه‌ی یوگای مغز به دوران باستان هندوستان باز می‌گردد، جایی که از تمرینات مشابه برای تقویت ذهن و بدن استفاده می‌شد، این تمرینات سنتی به مرور زمان تکامل یافته و به مجموعه‌ی جامعی از حرکات و تکنیک‌ها تبدیل شده‌اند که امروزه به عنوان یوگای مغز شناخته می‌شوند.

همچنین برخی از حرکات یوگای مغز ریشه در طب آیورودا دارند، که یک سیستم طب سنتی هندی است و در آیورودا، این باور وجود دارد که نقاط خاصی در گوش و بدن وجود دارند که با عملکردهای مختلف مغز مرتبط هستند که با تحریک این نقاط می‌توان به بهبود حافظه، تمرکز، خلاقیت و سایر عملکردهای ذهنی رسید.

دوره رایگان پاکسازی چاکراها

نحوه انجام یوگای مغز

تمرینات یوگای مغز را می‌توان به صورت انفرادی یا گروهی انجام داد و برای شروع، می توانید با حرکات ساده مانند چرخش سر، حرکات چشم و کشش گردن شروع کرده و با گذشت زمان می‌توان حرکات پیچیده‌تری را به برنامه خود اضافه کنید. این تمرینات شامل حرکات فیزیکی، تنفس و مدیتیشن است که به افزایش گردش خون، اکسیژن رسانی و تحریک قشر مغز کمک می‌کند.

افزایش هوشیاری و آگاهی، غلبه بر احساسات منفی، افزایش تمرکز و وضوح تفکرات ذهنی، از بین بردن ذهن مشوش با نشخوار فکری فراوان با انجام یوگای مغز امکان پذیر است زیرا هنگامی که حرکات یوگای مغز را انجام می‌دهید، ذهن و روان شما هر دو با هم درگیر می‌شوند که این امر باعث افزایش تمرکز، دقت و حافظه خواهد شد.

نحوه انجام یوگای مغز

1. حرکت کوه (تاد آسانا)

تادا به معنی “کوه” و آسانا به معنی “وضعیت” یا “حالت” است که حافظه را قدرتمند می‌کند، باید به صورت ایستاده انجام شود و می‌تواند در افزایش تمرکز، ایجاد آرامش، بهبود نفس کشیدن و برای بیخوابی و سردرد بسیار موثر باشد.

  1. بایستید و پاهایتان را به اندازه عرض شانه باز کنید.
  2. انگشتان پا را به سمت جلو و کف پاها را به طور کامل روی زمین فشار دهید.
  3. زانوها را صاف کنید، اما قفل نکنید.
  4. عضلات ران را به سمت بالا و داخل کشیده و ران‌ها را به سمت پایین فشار دهید.
  5. عضلات شکم را کمی به داخل منقبض کنید.
  6. قفسه سینه را صاف کنید و شانه‌ها را به عقب و پایین بکشید.
  7. دست‌ها را در کنار بدن قرار دهید به طوری که کف دست‌ها به سمت ران‌ها باشد.
  8. گردن را صاف نگه دارید و چانه را موازی با زمین قرار دهید.
  9. به طور مستقیم به یک نقطه ثابت روبرو نگاه کنید و 10 تا 30 ثانیه در این وضعیت بمانید و سپس به آرامی به حالت ایستاده معمولی بازگردید.

عوارض بیورزونانس

2. حرکت شانه (ساروانگ آسانا)

ساروانگ آسانا، که به عنوان “حرکت شمع” یا “حرکت تعادلی شانه” نیز شناخته می‌شود که یک آسانای معکوس در یوگا است که فواید زیادی برای سلامتی دارد از جمله، باعث تقویت مغز می‌شود و هنگام انجام آن با افزایش جریان خون در بدن، مغز تقویت شده و حتی رشد مو‌ها بهتر خواهد شد.

  1. به پشت دراز بکشید، پاها را به هم بچسبانید و دست‌ها را در کنار بدن قرار دهید.
  2. با یک دم عمیق، پاها را از زمین بلند کنید و به سمت سقف ببرید و انگشتان پا را کشیده و عضلات شکم را سفت کنید.
  3. با بازدم، باسن را از زمین بلند کنید و به کمک دست‌ها، کمر و پاها را به سمت بالا و در یک خط مستقیم بالا ببرید.
  4. آرنج‌ها را کمی خم کنید و انگشتان شست را در پشت کمر قلاب کنید، انگشتان باقی مانده باید روی زمین باشند.
  5. شانه‌ها را از گوش‌ها دور نگه دارید و گردن را در راستای ستون فقرات نگه دارید.
  6. به طور عمیق و منظم تنفس کنید و تا جایی که می‌توانید در این وضعیت بمانید. (ابتدایی‌ها می‌توانند 30 ثانیه تا 1 دقیقه شروع کنند و به مرور زمان این مدت را افزایش دهند.)
  7. برای خارج شدن از وضعیت، با یک بازدم، به آرامی پاها را به زمین برگردانید و سپس کمر را روی زمین قرار دهید.

مدیتیشن برای سردرد + انواع مدیتیشن برای رفع سردرد

3. حرکت خم شدن به جلو (پاسچی موتان‌ آسا)

پاسچی‌موتان‌آسانا، که به آن حالت خم شدن به جلو نشسته نیز گفته می‌شود، یک حرکت یوگا است که فواید زیادی برای سلامتی دارد، این حرکت به کشش عضلات پشت، همسترینگ و عضلات ران و می‌تواند به هضم غذا، کاهش استرس و اضطراب و بهبود کیفیت خواب نیز کمک کند.

  1. روی زمین بنشینید و پاهایتان را صاف در مقابل خود دراز کنید.
  2. ستون فقرات خود را صاف نگه دارید و نفس خود را به آرامی به داخل بکشید.
  3. با بازدم، به آرامی به سمت جلو خم شوید و سعی کنید انگشتان پاهایتان را با دستانتان لمس کنید.
  4. اگر به انگشتان پاهایتان نرسیدید، زانوهایتان را کمی خم کنید.
  5. در حالی که به جلو خم شده‌اید، عضلات پشت و همسترینگ خود را کشش دهید.
  6. 5 تا 10 نفس عمیق در این حالت بمانید.
  7. برای رها شدن از حالت، با بازدم به آرامی به سمت بالا برگردید.

4. حرکت لوتوس (پادماسانا)

پادماسانا، که به عنوان حالت نیلوفر نیز شناخته می‌شود، یک وضعیت یوگای نشسته کلاسیک است که به دلیل شباهت ظاهری پاها به گل نیلوفر آبی نامگذاری شده است. این آسانا به عنوان یکی از آساناهای سنتی برای مدیتیشن و پرانایاما (تمرینات تنفسی) مورد احترام و استفاده است و فواید متعددی برای سلامتی جسمی و روحی ارائه می‌دهد.

  1. با ستون فقرات صاف روی زمین بنشینید و پاها را دراز کنید و کف پاها را به هم بچسبانید.
  2. زانوی راست را خم کنید و کف پا را روی ران چپ، نزدیک کشاله ران قرار دهید و با استفاده از دستتان، به آرامی پا را به سمت لگن بکشید تا زمانی که احساس راحتی کنید.
  3. زانوی چپ را خم کنید و کف پا را روی ران راست، نزدیک کشاله ران قرار دهید و در این بار از دست دیگرتان برای تنظیم موقعیت پا استفاده کنید.
  4. اگر راحت هستید، پاشنه پاها را به سمت زمین پایین بیاورید، زانوها باید تا حد امکان نزدیک به زمین باشند، اما بدون اینکه به زانو فشار بیاورید.
  5. ستون فقرات خود را صاف نگه دارید و شانه‌ها را رها کنید و قفسه سینه خود را منبسط کنید و نفس عمیق و آرام بکشید.
  6. دست‌هایتان را در حالت مودر (ژست) دلخواه قرار دهید. یک حالت رایج این است که دست‌ها را روی ران‌ها با کف دست‌ها به سمت بالا قرار دهید.
  7. چشم‌های خود را می‌توانید باز یا بسته نگه دارید. توجه خود را به تنفس و احساس بدن خود معطوف کنید.

چگونه زندگی موفقی داشته باشیم؟ | راهکارهای طلایی

5. حرکت گاو آهن (هالاسانا)

هالاسانا که به آن حرکت گاوآهن نیز گفته می‌شود، یک آسانای یوگا در سطح متوسط تا پیشرفته است که فواید بسیاری برای آرامش اعصاب افراد دارد، این حرکت به دلیل شباهت شکل نهایی بدن با یک گاوآهن، به این اسم نامگذاری شده است.

  1. به پشت دراز بکشید و پاها را به سمت بالا دراز کنید.
  2. با کمک عضلات شکم، پاها را به آرامی از زمین بلند کنید تا جایی که انگشتان پا به سقف برسد.
  3. دست‌ها را پشت کمر قرار دهید و انگشتان را در هم قلاب کنید.
  4. با فشار دست‌ها به زمین، لگن و ستون فقرات خود را به سمت بالا بلند کنید تا پاها و تنه شما در یک خط مستقیم عمود بر زمین قرار بگیرند.
  5. شانه‌ها را از گوش‌ها دور نگه دارید و قفسه سینه را صاف نگه دارید.
  6. تا جایی که می‌توانید در این وضعیت بمانید، سپس به آرامی با حفظ صاف بودن ستون فقرات، پاها و لگن را به سمت زمین پایین بیاورید.

پیپ نمک

6. حرکت پل (ستوبانداسانا)

یک آسانای یوگا در سطح متوسط است که برای تقویت سیستم عصبی و باعث بهبود عملکرد خون‌رسانی در بدن می‌شود، همچنین برای تقویت ستون فقرات و همچنین درمان میگرن بسیار مؤثر و کمک‌کننده است.

  1. روی زمین به پشت دراز بکشید، زانوها را خم کنید و کف پاها را صاف روی زمین قرار دهید، فاصله بین پاها باید به اندازه عرض لگن باشد.
  2. دست‌ها را در کنار بدن قرار دهید، به طوری که کف دست‌ها به سمت زمین باشد.
  3. با فشار پاشنه‌ها به زمین، باسن و لگن خود را بلند کنید تا بدنتان از شانه‌ها تا زانوها یک خط مستقیم را تشکیل دهد.
  4. عضلات شکم را منقبض کنید و قفسه سینه را کمی به سمت بالا بکشید.
  5. چند ثانیه در این حالت بمانید، نفس عمیق بکشید و سپس به آرامی باسن و لگن خود را پایین بیاورید تا دوباره به زمین برسید.

آیا یوگا از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند؟

7. حرکت گرفتن انگشت بزرگ پا (سوپتا پادانگوشت آسانا)

سوپتا پادانگوشت آسانا، که به آن حرکت گرفتن انگشت بزرگ پا هم می‌گویند، یک آسانای یوگا در سطح متوسط است که به کشش عضلات پشت ران، همسترینگ و عضلات داخلی ران، بهبود هضم و کاهش استرس کمک می‌کند.

  1. به پشت روی زمین دراز بکشید و پاها را صاف در مقابل خود قرار دهید.
  2. یک نوار یا بند یوگا را دور قوس کف پای راست خود حلقه کنید.
  3. با بازدم، پای راست خود را به سمت بالا بلند کنید تا جایی که احساس کشش ملایمی در همسترینگ خود داشته باشید.
  4. پاشنه پا را صاف نگه دارید و پنجه پا را به سمت سقف خم کنید.
  5. 5 تا 10 نفس عمیق در این حالت بمانید، سپس به آرامی پای خود را پایین بیاورید و حرکت را با پای دیگر تکرار کنید.

یوگا و کاهش استرس | 8 حرکت یوگا برای آرامش اعصاب

8. حرکت تمیز کردن کانال تنفسی (نادی شودانا)

نادی شودانا، که به آن “تنفس متناوب از سوراخ های بینی” یا “پالایش کانال” نیز گفته می‌شود، یک تمرین تنفسی پرانایاما (کنترل تنفس) در یوگا است که به گفته طرفداران آن فواید زیادی برای سلامتی جسمی و روحی دارد. نادی شودانا یک حرکت مناسب و مفید خواهد بود که علاوه بر پاکیزه نمودن مجاری تنفسی شما، باعث عملکرد بهتر حافظه و مغز می‌شود.

  1. موقعیت یوگا آرام مانند دراز کشیدن به پشت یا نشستن به صورت چهار زانو را انتخاب کنید.
  2. با انگشت شست دست راست سوراخ بینی سمت چپ خود را ببندید.
  3. به آرامی از طریق سوراخ بینی سمت راست خود نفس بکشید.
  4. هنگامی که به اتمام دم رسیدید، سوراخ بینی سمت راست را با انگشت حلقه دست راست خود ببندید.
  5. به آرامی از طریق سوراخ بینی سمت چپ خود نفس بیرون دهید.
  6. این الگوی تنفس را ادامه دهید، به طور متناوب از یک سوراخ بینی برای تنفس و از سوراخ دیگر برای بازدم استفاده کنید.

 یوگا کندالینی چیست؟ + فواید و نحوه بیداری کندالینی

9. حرکت ماساژ یوگای صورت (کاپالابهاتی)

کاپالابهاتی یک تکنیک تنفس یوگایی است که شامل دم‌های کوتاه و سریع از طریق بینی و بازدم‌های قوی و منفعل است که گفته می‌شود این امر باعث افزایش گردش خون، اکسیژن رسانی و گرما در بدن می‌شود، همچنین می‌تواند به پاکسازی سینوس‌ها، بهبود تمرکز و کاهش استرس کمک کند.

  1. صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید و خشک کنید.
  2. چند قطره روغن صورت یا سرم را روی صورت و گردن خود بمالید.
  3. با انگشت اشاره و انگشت میانی خود حرکات دایره‌ای کوچکی را روی پیشانی خود انجام دهید و از ابروها شروع کنید و به سمت خط موی خود حرکت کنید.
  4. از انگشتان خود برای صاف کردن خطوط اخم بین ابروهای خود استفاده کنید.
  5. پلک‌های خود را ببندید و انگشت اشاره خود را به آرامی روی پلک‌ خود حرکت دهید، از گوشه‌های داخلی چشم خود شروع کرده و به سمت گوشه های بیرونی حرکت کنید.
  6. از انگشتان خود برای فشار دادن ملایم گونه‌های خود استفاده کنید و از حرکات دایره ای کوچک استفاده کنید.
  7. با انگشتان خود چانه خود را به آرامی ماساژ داده از حرکات بالا به پایین استفاده کنید.
  8. گردن خود را با حرکات دایره ای ملایم ماساژ داده و این ماساژ را به مدت 5 تا 10 دقیقه انجام دهید.

چاکرای کف دست چیست و چطور باید آن را تقویت کنیم؟

10. حرکت با صدای زنبور نفس کشیدن (براماری پرانایاما)

براماری پرانایاما، که به عنوان “تنفس زنبوری” نیز شناخته می‌شود، یک تکنیک تنفسی یوگا است که به آرامش ذهن، کاهش استرس و افزایش تمرکز و می‌تواند به باز شدن کانال‌های تنفسی، تقویت حافظه، خروج گردوغبار و آلودگی و ترشحات از دستگاه تنفسی بدن کمک کند. که این تمرین به دلیل صدایی که هنگام بازدم ایجاد می‌شود، این نام را گرفته، که شبیه به “وزوز” زنبور است.

  1. در یک موقعیت راحت بنشینید، مانند حالت لوتوس یا دراز کشیدن به پشت.
  2. ستون فقرات خود را صاف نگه دارید و شانه های خود را رها کنید.
  3. چشمان خود را ببندید یا به نوک بینی خود خیره شوید.
  4. یک نفس عمیق از طریق بینی خود بکشید.
  5. هنگامی که نفس خود را بیرون می دهید، دهان خود را کمی باز کنید و زبانتان را پشت دندان های بالایی خود قرار دهید.
  6. در حالی که بازدم می کنید، صدایی شبیه وزوز زنبور ایجاد کنید و تنفس را برای چند دور تکرار کنید.

شمع تراپی چیست

فواید انجام یوگای مغز چیست؟

مهم نیست چه نوع یوگایی را انتخاب می‌کنید، مطمئناً فواید زیادی برای مغزتان خواهد داشت و برای شروع، یوگا را با دنبال کردن آموزش و یا یک ویدیوی یوگا را به صورت آنلاین دنبال کنید.

در اینجا برخی از مزایای کلیدی یوگا برای مغز آورده شده است:

  • افزایش جریان خون به مغز: یوگا مغز به افزایش جریان خون به مغز کمک می‌کند که می‌تواند به نوبه خود عملکرد شناختی، تمرکز و حافظه را بهبود بخشد.
  • کاهش استرس و اضطراب: یوگا مغز تکنیک‌های تنفسی و مدیتیشن را ارائه می‌دهد که می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. استرس و اضطراب بالا می گ‌تواند برای عملکرد مغز مضر باشد، بنابراین کاهش آنها می‌تواند به طور کلی سلامت مغز را بهبود بخشد.
  • افزایش تولید نورون: برخی تحقیقات نشان می‌دهد که یوگا می‌تواند به افزایش تولید نورون‌های جدید در مغز کمک کند، نورون‌ها واحدهای عصبی مغز بوده که مسئول یادگیری و حافظه هستند.

فواید انجام یوگای مغز چیست؟

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ الهام پویامنش با شما کاربران گرامی همراه بودیم و سعی کردیم درباره یوگای مغز اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار دادیم. فردی که یوگا کار می‌کند هم می‌تواند عملکرد بهتری در روابط شخصی و کاری خود داشته باشد و هم به احساس رضایتمندی بیشتری از زندگی خود پیدا کند و دیگر نیازی به راه و روش‌های بی رویه و زمان‌بر ندارد. انجام تمرینات یوگای مغز می‌تواند بهترین راهکار در جهت تقویت حافظه و کنترل استرس و اضطراب و سلامت بدن باشد. اگر می‌خواهید با یوگا مغز به این سلامتی و تقویت دست پیدا کنید راهنمایی و روش‌های انجام این یوگا به طور کامل بیان شده است.

سوالات متداول درباره یوگای مغز

اسناد و شواهدی بر اثر بخشی این روش برای خیلی از افراد اثبات شده است، اما همان‌طور که گفته شد خیلی‌‌ها معتقدند، افراد مختلف از جمله کودکان و نوجوانان بیش فعال، افراد سالخورده، بیماران مبتلا به اوتیسم و افرادی که دچار اختلال کم توجهی و بیش فعالی هستند، می‌توانند از مزایای این تمرین بهره مند شوند.

انواع مختلفی از یوگا وجود دارد، بنابراین می‌توانید نوعی را پیدا کنید که مناسب شما باشد. اگر مبتدی هستید، یوگای ملایم مانند هاتا یوگا یا یوگای ترمیمی را امتحان کنید و با پیشرفت در کارتان، می گ‌توانید انواع چالش برانگیزتر از یوگا مانند یوگای قدرتی یا یوگا وینیاسا را امتحان کنید.

سه روش از یوگا برای مغز تاثیر فوق‌العاده‌ا‌ی دارد از جمله؛ هاتا یوگا که این نوع یوگا شامل حرکات فیزیکی ملایم، تنفس و مدیتیشن است. یوگای ترمیمی، در این نوع یوگا از تکیه گاه‌های برای حمایت از بدن در حین کشش های ملایم استفاده می‌کند و یوگا وینیاسا که این نوع یوگا حرکات یوگا را با تنفس هماهنگ می‌کند و می‌تواند کمی چالش برانگیزتر باشد.

نوشته قبلی

چاکرای کف دست چیست و چطور باید آن را تقویت کنیم؟

نوشته بعدی

مدیتیشن جذب ثروت | نکات مهم قبل از انجام مدیتیشن جذب ثروت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

یا

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری